fredag 31. juli 2009

Noen katter lever farligere en andre...

Hihi, skal man være helt ærlig hadde jeg aldri trodd at jeg noen gang skulle blogge om katter, men dagen i dag tilsa at det kanskje ikke er så dumt å blogge om katter alikevell.

Så dagens historie som til og med er sann vil da handle om en av kattene i nabolaget, utrolig nok.....

Dagen i dag startet jo som de fleste andre dager, om man ikke skal på tidlig vakt.

Luken til Mia sin hundegård ble åpnet (bør kanskje nevne for de som ikke har vert hos meg at hundegåeden min besteår av et to meter høyt gjærde). Mia fikk sin mat, hvoretter jeg satt meg ned forran PCen med dagens morgen kaffi.

Med andre ord ikke noe spesielt, og morgenen var så kjedelig i Mia sin verden at hun gikk på terrassen i utenfor stuen(som befinner seg i 2. etg) for å sove frem til matmor "våknet til live".

Etter maaange minutter med fred og ro hørte vi et brak i hundegården, men vi tenkte vel ikke noe mere over det hverken jeg eller Mia, og freden senket seg igjenn i sagstadvika.....

Noen minutter senere kom det til min store forundring en katt vandrende opp trappen til 2. etasjen. Den kikket på dama ved kjøkkenbordet og spankulerte frekkt å freidig ut mot terrassen.....

Jeg tipper både katten og Mia var like forundret det brøkdelen av et sekund det tok for dem til å oppdage hverandre.

Tror katten tenkte noen slikt som så.... "faen dette var bare ikke noe lurt"....

Mia, tja gudene vet hva hun tenkte men en ting er sikkert hun var raskt til å jage katten vekk fra terrassen....

Plutselig hadde jeg en katt på firsprang inn i stuen med Mia i full firsprang etter, og det gikk ikke seint for å si det slik..... Tror nok katten var så pass genial at han eliminerte samme exit vei som han kom inn..... så han gjemte seg med spisestue bodret (alt annet en et genialt gjemmested), mens jeg kommanderte Mia i dekk....

Utrolig nok dekket Mia....

Det var tydligvis katten sitt tegn, for den stakk umiddelbart ut på terrassen.

Mia sin dekk holdt ikke da kan man vel si:(, men "fuglen var fløyet" før hun kom på terrassen......

Jeg må gå ut fra at katten mistet minst 2 liv i denne hasardiøse sightsingtur i sagstadvika, og jeg har en følelse på at den ikke prøver dette flere ganger. Imidlertid var katten borte når jeg kom på terrassen, så tror den enda har noen få liv igjenn. Hadde jo vert dumt om selvmord forsøket fikk fatale konsekvenser, men det gikk utrolignok bra....

Mia hadde heldigvis vett nok til ikke å hoppe fra 2. etasjen og ned, takk og lov!

Etter episoden må jeg vel gi Mia litt "cred" som vakthund, har alltid sagt at noe vakthund er hun definitivt ikke. Men nå vet jeg at firbente innbruddstyver som mjauer sansynligvis vil bli jaget på dør....


I tillegg har jeg nå opplevd at Mia jager katt, selv om hun kan stoppes, er hun ikke så skinnhellig så matmor til tider har trodd.....


Vel vel, hele katte episoden gjorde at både matmor og Mia våknet og vi har vert å lekt oss med frisbeen jeg kjøpte til henne på Viking Agility Week.

Den er populær for å si det slik og dama koste seg noe villt, det er langt i mellom hver gang hun har så gode dager som hun åpenbart hadde i dag:) Tjo hei!



Damen var heller ikke klar til å slutte leken når matmor fant ut at vi hadde trent/lekt lenge nok. Man kan vel si at damen var noe sur... hihi... men best å gi seg mens leken er god:)

Nå slapper vi av etter at jeg har laget og spist middag, pastarett med nyplukkede kantareller fra skogen. Høstvær har defintivt sine fordeler.....




Namm, namm!

2 kommentarer:

  1. Den katten kommer nog inte tillbaka igen... Hihi! Bra vakthund du har!

    SvarSlett
  2. Hihi, som en som inte är jätteförtjust i katter, säger jag...Heja Mia..:)
    Grannarnas katter håller sig långt ifrån min tomt, jag har Filur som är en riktig kattjagare, ett antal har han fått upp i träden.
    Ha det gott, hoppas ni har lite sol och värme nu.

    SvarSlett