søndag 21. mars 2010

Mia is back!!!... vell nesten...

Ja da er snart helgen over, og for en helg det har vert!

Mia har omsider fått prøvd seg på agilitybanen igjen, vi har vert på Lee Gibson kurs denne helgen, og med bakbeinsvinkler på plass og en hund som bare elsker agility over alt her på jord... Ja, da er det kjekt å være på kurs. Så vi har hatt det helt supert!!!!!

Men for all del vi har langt igjen, vi må ta opp igjen mye av grunntreningen i tillegg må bakbeiskontroll og musklatur trenes opp. Men bare det at vi ser mulighetene for å komme tilbake i ringen er gode nyheter for oss!

Mia var helt i ekstase når hun oppdaget at hun skulle få gå agility, og som forventet tok hun bare helt av første runde, så tror ikke vi imponerte mye for å si det slik. Tror neppe man kunne se mange spor hverken etter agility trening ei heller lydighetstrening.

Hun bare moste gjennom banen helt ut av kontroll, og selv om hun hoppet på mellomhøyde hagglet pinnene, mon tro om det er det man kaller en myk start...... Støyfritt var det iallefall ikke, heldigvis roet hun seg når hun fikk tenkt seg om.

Ellers så var dette et kurs helt etter min smak, jeg fikk jobbet med Mia systematisk og fint uten at vi ble dratt helt opp i de store høyder av stress. Vi jobbet veldig mye med selvstendighet hos hundene og hinderdiskrimenering, og ja det var nok en fordel å ha en hund som søker selvstendig fremover. Men for all del vi fikk virkelig bryne oss, og det er definitvit mye vi kan jobbe videre med samt forbedre i fremtiden.

I tillegg gjennstår det jo veldig mye på Mia sin grunntrening, både felter, slalåm, hoppeteknikk og svingteknikker kan forbedres kraftig, og ikke minst så må nok jeg lære meg å handle henne mer systematisk.

La oss håpe at vi nå får jobbet systematisk og fint uten sykdomsavbrudd og andre avbrudd så snart stingene er grodd etter den forestående steriliseringen! Jeg krysser i allefall fingrene for det, for Mia er en hund jeg virkelig har lyst å jobbe videre med også i agility ringen.

I tillegg er det virkelig deilig å registere at den der ekle snøen snart er helt forsvunnet, så nå er det treningsforhold utendørs igjenn!!! Så om 2-3 uker så er vi tilbake i full trening, med bøtter av motiviasjon, la oss bare håpe det fører til utvikling og progressjon, både for meg og Mia!!!

Åh ja glemte helt en ting, nå har jeg ikke lenger tonnevis med verv i agility klubben. resten av dette året og året som kommer skal jeg konsentrere meg om Mia, ny valp, jobb og hundeierskolen.

1 kommentar:

  1. Intressant hemsida han har Gibson. Jag har använt hans bana på första agilityträningen. Han gör verkligen svåra svängar och tekniska banor, så tack för tipset. Härligt att se Mia i aktion igen :) Hälsningar från Bodil i Finland

    SvarSlett