tirsdag 8. september 2009

Agility trening i stiv kuling og øsende regn

Ja for de som eventuelt skulle være i tvil så er høsten for lengst kommet til Bergen, og i dag har vi vert å trent agility i stiv kuling og øsende regn.

Jeg var vel egentlig ganske sikker på at i dag kom vi ikke til å være mange på trening. Siden jeg var tidlig ute og jeg egentlig hadde forventet å trene aleiene i dritt været så bygget jeg en liten kombinasjon med slalåm og 3 hopp.

Vi trente start prosedyrer, og forundringen var stor når det begynte å dukke opp folk og hunder. Hele 8 ekvipasjer var vi, det er ikke dårlig....

Den største utfordringen i slikt vær er jo å bygge en bane som ikke blåser veggimellom, noe jeg allerede hadde erfart med den lille treningskombinasjonen jeg hadde trent med Mia.

Så jeg bygget en agility bane bestående av slalåm, 4 tuneller, vippe, stige, 2 hopp (ble raskt 2 da det ene heletiden blåste ned) og hjul. Banen var det helt klart en fordel å ha fremdsending på hunden, og ellers så var det nok en ren klasse 1 bane der det bare er en ting å gjøre. LØPE!!! Det er ikke helt enkelt med full støvler, sydvest, og regntøy (som jo bare ble våtere og tyngre ut over treningen).

Åsta bygget en hopp bane, denne var defintivt ikke klasse 1. Vi delte oss i to grupper mellomhunder i en og stor hunder i en....

Jeg jobbet jo primært med Mia sin startprosedyre og støy nivå, og det gikk vel sånn høvelig.... Langt fra lydløst men forbedring, stå og bli fungerer også stort sett bra, men hun står jo bare der og dirrer, og prøver å snike seg lenger og lenger frem om jeg ikke er på hugget. Imidlertid må det vel sies at det er en stor forbedring, selv om jeg har en lei følelse av at hun nok kommer til å koke like heftig som alltid når det er konkurranse til helgen.... Men det vil nå tiden vise...

Hopp kombinasjonen ble nå ikke helt velykket, vi sliter med en del handlingsmomenter, der ekvipasjen er for utrent til at vi løser den effektivt. Men det viktigste var jo startene, først når dette sitter skikkelig kan jeg gripe fatt i handlingstreningen.

Agility kombinasjonen, gikk stort sett fint, hun ble på feltene til hun fikk kommando... De første gangene jeg sendte henne på lang fremadsending på tunnell ble det litt snurr, tydlig at det er alt for lenge siden vi trente på slike enkle ting... Men på slutten så tok hun fremadsendingen uten problemer. Tror heller ikke det var noe riv i prosesssen. Ellers så er hun ikke så stabil på slalåm som hun var før hun ble syk så vi må nok bruke høsten/vinteren på å lære henne dette hinderet bedre, får nok gå litt tilbake i treningen her. Videre så avdekket trening også at Mia ikke har stor nok forstålse for Vippe kommando, og er her enda helt avhengig av at jeg handler riktig....

Startprosedyrene gikk også brukbart, vi er langt borte fra lydløs start men det går rett veg.... Bare å jobbe videre.... Så konklusjonen må være en særs vellykket trening! Til tross for at vi var våt til skinnet, og det var selvfølgelig rett i dusjen når vi kom hjem....

Ellers så må jeg vel ta en liten oppdatering på vår burtrening, etter trening i dag løste jeg det greit, Aiko var løs sammen med Mia. Følgelig sa jeg hopp inn til Aiko han lot seg ikke be to ganger, og hoppet gladlig inn....Ut derimot det var jo en litt annen sak..... Så før jeg hadde fått ut Aiko hoppet Mia inn, snydens fornermet!!!

Presset seg inn i buret, og gjorde det så trangt for Aiko hun bare klarte.... Aiko synes jo dette var helt greit, så han måtte nok hjelpes litt for komme seg ut av sin lille "date" i Mia sitt bur.

Hjemme går burtreningen bedre og bedre, når vi skulle på trening i kveld slapp jeg til og med å si nei vell, hun hoppet i buret på første kommando! Det har hun ikke gjordt siden før hun ble syk....

Så en ting er sikkert, selv om Mia er "sleip" som få, så er hun og lettlært:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar