mandag 7. september 2009

Interne stridigheter....

En av Mias mest verdsatte egenskaper er hennes stahet! Men selvfølgelig kan dette og være en av hennes mest irriterende egenskaper..... Hihi....

I den senere tid har min "lille primadonna" fått litt vel slakke tøyler, og Mia har selvfølgelig tatt imot, samt rykket til seg litt ekstra tøyler for sikkerhetsskyld.....



I forbindelse med hennes sykdom har jeg sett mellom fingrene på både det ene og andre. Nå må selvfølgelig dette strammes litt inn igjenn.... Så nå omdagen foregår det en liten maktkamp i heimen..... Hihi....

Vi jobber intenst med Mia sine startprosedyre, men det er nok et langt lærret og bleke så det nevner jeg ikke noe mere nå.... Dagens lille blogg handler om bilburet!

Da Mia var syk hadde hun store problemer med bakparten, følgelig ble det til at jeg løftet henne inn i bilen hver gang....





Min lille primadonna som jo er staere en et hvilket som helst esel synest at dette jo kan fortsette i det uendelige, jeg derimot er av en helt annen oppfattning....

Og de siste dagene har jeg grepet fatt i dette, og det er faktisk til tider rett så underholdende... Mia har dradd frem alle sine knep og er stadig like krativ, og jeg har måttet vri hode for å komme på nye strategier for å vinne makt kampen mellom oss.....

Men damen er ikke dum heller......Så det går rette vegen!

Når vi er ute i treningsettinger, så vil ikke damen inn i bilen da hun skal trene mere...

Løsningen så langt, få noen andre sin hund til å hoppe inn og ut av Mia sitt bur! Damen blir snydens fornermet og hopper inn i buret uten å mukke..... Så den er den enkleste....

Så er det her hjemme da.... det er da damen bli kreativ....

Vi prøver å lure mor med på tur istede for å kjøre bil, om det ikke går så står vi utefor bilen og later som noen har banket vettet ut av henne..... i håp om at Mor mister tolmodigheten og løfter henne inn, eller finner på noe annet en å kjøre bil.....

Kan love dere det er ingen som er flinkere å spille misshandlet hund en Mia, helt utrolig egentlig for hun har jo ikke en formening av hva det vil si......

Men siden Mia er av det sosiale slaget og ikke ønkser å gå glipp av noe, så har jeg skiftet taktikk....

I forgårs var det på med bånd, vi låste huset og gikk mot bilen.... Mia fikk et akutt tilfelle av "grisebank", jeg sa rolig nei vel, og gikk mot huset og låste opp.....

Da var det ville protester, jeg skal da f.... meg ikke i huset uten mor!!!!

Vi gikk rolig tilbake til bilen og Mia fikk igjenn et nytt infall om at "jeg er grisebanket". Tilbake til huset, og Mia ble i huset mens jeg kjørte og gjorde mine ærend.....

Neste dag var det flere nye treninger på å hoppe i bilen uten protester..... Uten protester var det nå ikke men litt fremgang var det. Mia var fremdeles "like grisebanket" når bilburet nærmet seg. Hver gang jeg sa nei vel og gjore tegn mot å gå tilbake til huset hoppet Mia lykkelig inn i bilen..... Som sagt damen er ikke dum.....

I dag prøvde damen seg på en ny taktikk, hun vred seg ut av båndet mens jeg gikk og åpnet bilburet... Var snar med å prøve å lokke mor på tur, men det virket ikke gitt.... Da jeg sa nei vel stormet Mia mot bilen og hoppet inn..... Hihi....

Vi får bare fortsette å være konsekvent både med bur og startprosedyrer så sjønner nok damen snart at det lønner seg å spille på lag med "mor"...... Blir så sørgelig lite trening, av alternativet.....og trening er tross alt det beste Mia vet om her i livet.....

I går ble det nesten en time med LP trening på meg og Mia på skoleplassen her..... Vi trente rute, neseprøve, apport, og inkalling med stå..... Disse øvelsene går sakte men sikkert på frem, spesielt imponert over Mia sin progressjon på nese prøven, hun søker fint. Skikkelig artig!

Vi trente og fri ved fot, og lineføring ikke samme fine progresjon der men men det løser seg, det er jo bare å jobbe systematisk videre med det.

Hjemme i stuen holder vi på med avstands kommandering, eller rettere sagt det er ingen avstand i det hele tatt enda ettersom vi jobber med forståelse for posisjoner og ro i øvelsene.... Her gjenstår det mye trening enda men det går sakte men sikkert på frem.

På kvelden traff vi Vigdis og Cilla for en liten tur og treningsøkt.....

Jeg jobbet da bare med Mia sin bjeffing og kjører timout på dette.... Men det virker som Mia sjønte det, for det kom bare to bjeff (med timout på begge) på hele treningen.....

Men gudene skal vite at dama hadde lyst å bjeffe, da jeg bevisst gikk inn for å gjøre treningen kjedelig.... Hun bjeffer nemlig bare når hun kjeder seg, bjeffer ut sin frustrasjon over at hun vil jobbe ikke stå der og ikke gjøre en dritt.... Det blir jo heller ikke bedre av det faktum at Pricilla får jobbe og ikke hun, men dama var stille gitt!

Så får vi se hvem som kommer til å være mest standhaftig her fremover, meg eller Mia?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar