lørdag 18. april 2009

dagens rapport....

Utrolig nok har vi fremdeles like herlig vær, og det er faktisk så varmt at det er t-skjorte vær, ivertfall når vi skal trene:)

Dagen i dag har stått i avslappingens tegn, strengt talt burde man tatt seg en fin fjelltur i dette været. Men det får heller bli en annen dag.

På morgenen gikk vi blodsporet vi la ut i går, det begynte bare så utrolig bra, Mia tok fjellklatringsbiten helt fint, men så ut som hun til tider tvilte på at en Hjort ville gå på dette viset, og det kan jeg godt forstå.

En plass kuttet hun sporet, det merket hun tydeligvis for hun gikk tilbake og sjekket ut den biten hun hadde gått forbi. Så ikke fritt for at jeg var veldig fornøyd....

2/3 av sporet gikk som smurt... Men så slo vår fantastiske flaks til, det viste seg nemlig at de grønnmalte kvinner og menn i det kongelig norske forsvar, satte i gang med storøvelse, noe som inbefatter uendelige mengder med kuler og krutt...

Dette ble nok i overkant stor forstyrrelse, for noe som i utgangspunktet var et flott spor, og jeg måtte avbryte. Snakk om flaks!!!

Men men vi løser det nok, men neste sporet går vi tilbake litt slik at vi får bygget opp igjenn, det som eventuelt ble ødelagt som følge av skogens grønnkledde menn og kvinner.... Imidlertid kan det høres ut som de er godt forberedt til å forsvare gamlelandet, for det er ikke småtteriet av kuler og krutt som har blitt avfyrt i dag, spørsmålet er vel bare om de har ammunisjon igjenn.....

Vel hjemme, slappet vi av litt, eller rettere sagt Mia slappet av jeg ryddet litt i bilen, og listet litt i heimen. Har budd her i snart 5 år men er huset ferdig listet enda... NEI da, og dessverre må jeg meddele at det enda er en og annen list som venter på å bli slått opp....

Men men arbeidet løper ikke bort...

I ettermiddag har vi vert i Åsen og trent litt agility, jeg, Nils og Vigdis med x antall hunder. Vi var litt tidlig ute, og Mia fikk trent en del på slalåm før de kom, mye bra, men er nok noen innganger som må læres inn bedre, videre kan jeg nok få enda større selvstendighet i slalåmen.

Mitt fokus på agility treningen var felter, Mia har gode felter, men hun har ikke den helt store koplingen på at hun skal vente på nedgangen til hun får ny kommando, når jeg kommer rasende bakfra drar jeg henne av feltet. Så her har vi en jobb å gjøre. Fikk masse hjelp fra Vigdis i dag, først så feilet jeg henne når jeg dro henne av (det har jeg forsåvidt holdt på med en stund (men jeg slurver litt av og til og det er egentlig en dødssynd med en hund av Mia's kaliber), det virker imidlertid som hun begynner å knekke koden for hva det er mor ønsker...

Men vi gikk grundigere til verks en som så i dag.

Hun har fine oppgangsfelt og nedgangsfelt, men jeg skal ha vent på feltet til ny kommando og den mangler vi... Mia er veldig førervar, så en bevegelse eller lyd fra meg er nok til at hun er klar... er hun i treningsmodus så utfører hun det hun forventer at hun skal gjøre, er hun ikke i treningsmodus så er hun det rimelig snart med litt oppmerksomhet fra mor....

Det er noen fellesdekker som har røkte for Mia sin del fordi jeg er begynt å snakke med noen eller gestikkulere med kroppen, dette er noe jeg må trene Mia på ikke bare innenfor agility.

Men i dag var det agility vi fokuserte på, og da er det at hun ikke skal starte fra feltet selv om jeg beveger meg, målet med stopp på feltet er jo at det skal gi meg mulighet til å plassere meg i banen. Og det blir vanskelig når Mia starter på min bevegelse og ikke kommando.

Mia ble satt på nedgangen, Vigdis passet på at hun ikke fikk mulighet til å rase av feltet når mor kom rasende bakfra og passerte Mia, når hun satt rolig etter at jeg hadde akselert forbi fikk hun klikk og jeg kom tilbake og belønnet. Dette gjenntok vi MAAANGE ganger fra begge sider.

Videre jobbet vi og med en måter jeg kan trene dette på egenhånd på, så vil tiden vise om vi kan få inn den siste forståelsen på felthindrene på Mia, for det er egentlig bare denne biten som mangler, (men for all del tilbakslag forventer vi nå, så tipper vi vil måtte trene forståelse for felter i mange år fremover, sansynligvis så lenge vi holder på med agility).

Når dette vi trente på i ettermiddag sitter bedre, så får vi kjede det sammen og ta hele felthinder, og kombinere med hinder både forran og bak, samt sette opp hinder som trekker av feltet (eks slalåm som er Mia sin favoritt), som man sikkert forstår langt frem!!!


Ellers så holdt fremdeles de grønnkledde på å trene med kuler og krutt når vi trente agility (riktignok ikke med samme intensistet men dog intenst nok), men det tror jeg knapt Mia la merke til... Den bikkja er hekta på agility det er bare sikkert å visst....

Imorgen har vi ikke mange planer bortsett fra at vi skal å se på valper greondal valper hos Linda og Ronny. For ordens skyld vi skal bare se og røre, ikke kjøpe:)

Men til tross for dette gleder vi oss, kan hende blir kamera med på tur og. I dag har faktisk kameraene fått hvile seg, så dette blir en blogg helt uten bilder og video:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar